Lessen van per ongeluk viral gaan
Soms denk je uren na over een post op LinkedIn… en gebeurt er weinig. Dan schrijf je een keer iets te snel en luchtig – en ๐๐๐, bijna 90.000 impressies later is het soort van viral gegaan, en werd ik zelfs benaderd door een journalist van
RTL Nieuws. Dat overkwam me met een post over, jawel, een kassacontrole ๐คจ
๐พ๐๐ ๐๐๐ ๐๐ ๐
๐๐๐ ๐๐๐๐ ๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐
?
1. ๐๐ฎ๐ญ๐ก๐๐ง๐ญ๐ข๐๐ข๐ญ๐๐ข๐ญ ๐๐ง ๐ก๐๐ซ๐ค๐๐ง๐๐๐ซ๐ ๐ฏ๐๐ซ๐ก๐๐ฅ๐๐ง ๐ฐ๐๐ซ๐ค๐๐ง. Was iedereen het met me eens? Zeker niet, maar er kwam wel iets op gang aan de hand van een gebeurtenis uit het dagelijks leven.
2. ๐๐๐ง ๐ฉ๐ซ๐ข๐ค๐ค๐๐ฅ๐๐ง๐ ๐ฌ๐ญ๐๐ง๐๐ฉ๐ฎ๐ง๐ญ ๐ญ๐ซ๐๐ค๐ญ ๐๐๐ง๐๐๐๐ก๐ญ. In een presentatie kun je dit gebruiken om meteen vanaf je eerste zin ๐๐ ๐๐๐ง๐๐๐๐ก๐ญ ๐ญ๐ ๐ฉ๐๐ค๐ค๐๐ง. In het geval van mijn LinkedIn-post was de zin “๐ฒ๐๐พ๐๐พ๐ ๐๐ ๐พ๐๐๐พ๐๐ถ๐๐ ๐ถ๐๐…” misschien niet de beste keuze, maar gelukkig heb je in een presentatie na zo’n opening wel de ruimte om een mogelijk TE heftige uitspraak te nuanceren.
3. Maar: ๐ฉ๐๐ฌ ๐จ๐ฉ ๐ฆ๐๐ญ ๐ฃ๐ ๐ญ๐จ๐จ๐ง. Voor je het weet, start je een discussie die je niet zo bedoelde. Ik heb mijn post later aangepast met een update om het wat luchtiger te maken, maar toen was het ‘kwaad’ al geschied. ๐ฑ๐๐๐๐๐๐น๐ ๐๐๐๐ ๐๐๐๐ ๐๐ถ๐น๐๐๐๐๐, ๐ฑ๐ถ๐ ๐๐๐๐๐ธ๐ฝ๐๐๐๐! ๐ค
๐๐๐๐๐ญ ๐๐ข๐ญ ๐ง๐จ๐ ๐ฆ๐๐๐ซ ๐ฆ๐๐ญ ๐ฉ๐ฎ๐๐ฅ๐ข๐ ๐ฌ๐ฉ๐๐๐ค๐ข๐ง๐ ๐ญ๐ ๐ฆ๐๐ค๐๐ง?
Meer dan je in eerste instantie zou verwachten. Let op, nog een tip:
๐๐๐ฉ๐๐๐ฅ ๐ฏ๐จ๐จ๐ซ๐๐ ๐ฃ๐ ๐๐จ๐๐ฅ.
๐ฅ ๐๐ข๐ฅ ๐ฃ๐ ๐ข๐ฆ๐ฉ๐๐๐ญ? Wees authentiek en herkenbaar.
๐ฌ ๐๐ข๐ฅ ๐ฃ๐ ๐๐ง๐ ๐๐ ๐๐ฆ๐๐ง๐ญ? Durf op te vallen.
๐น๏ธ ๐๐ข๐ฅ ๐ฃ๐ ๐๐จ๐ง๐ญ๐ซ๐จ๐ฅ๐ ๐ก๐จ๐ฎ๐๐๐ง? Weeg je woorden.
Benieuwd hoe je de juiste toon aanslaat en je publiek boeit? ๐บ๐๐๐๐ ๐๐ ๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐ – ik help je graag zelfverzekerder en overtuigender spreken.
En aan de mensen op LinkedIn: ๐๐๐๐๐ง๐ค๐ญ ๐ฏ๐จ๐จ๐ซ ๐ฐ๐๐๐ซ ๐๐๐ง ๐ฐ๐ข๐ฃ๐ณ๐ ๐ฅ๐๐ฌ. Zo zie je maar, je kunt zelfs iets leren door een post waar je vooraf niet goed over nadacht.
(Foto credit:
Jöran Maaswinkel voor
Jizen Responsible Marketing)