Lessen van per ongeluk viral gaan

Soms denk je uren na over een post op LinkedIn… en gebeurt er weinig. Dan schrijf je een keer iets te snel en luchtig – en ๐’ƒ๐’‚๐’Ž, bijna 90.000 impressies later is het soort van viral gegaan, en werd ik zelfs benaderd door een journalist van RTL Nieuws. Dat overkwam me met een post over, jawel, een kassacontrole ๐Ÿคจ

๐‘พ๐’‚๐’• ๐’‰๐’†๐’ƒ ๐’Š๐’Œ ๐’…๐’‚๐’‚๐’“ ๐’›๐’†๐’๐’‡ ๐’—๐’‚๐’ ๐’ˆ๐’†๐’๐’†๐’†๐’“๐’…?

1. ๐€๐ฎ๐ญ๐ก๐ž๐ง๐ญ๐ข๐œ๐ข๐ญ๐ž๐ข๐ญ ๐ž๐ง ๐ก๐ž๐ซ๐ค๐ž๐ง๐›๐š๐ซ๐ž ๐ฏ๐ž๐ซ๐ก๐š๐ฅ๐ž๐ง ๐ฐ๐ž๐ซ๐ค๐ž๐ง. Was iedereen het met me eens? Zeker niet, maar er kwam wel iets op gang aan de hand van een gebeurtenis uit het dagelijks leven.

2. ๐„๐ž๐ง ๐ฉ๐ซ๐ข๐ค๐ค๐ž๐ฅ๐ž๐ง๐ ๐ฌ๐ญ๐š๐ง๐๐ฉ๐ฎ๐ง๐ญ ๐ญ๐ซ๐ž๐ค๐ญ ๐š๐š๐ง๐๐š๐œ๐ก๐ญ. In een presentatie kun je dit gebruiken om meteen vanaf je eerste zin ๐๐ž ๐š๐š๐ง๐๐š๐œ๐ก๐ญ ๐ญ๐ž ๐ฉ๐š๐ค๐ค๐ž๐ง. In het geval van mijn LinkedIn-post was de zin “๐’ฒ๐‘’๐’พ๐“ƒ๐’พ๐‘” ๐“๐‘œ ๐’พ๐“‡๐“‡๐’พ๐“‰๐’ถ๐“ƒ๐“‰ ๐’ถ๐“๐“ˆ…” misschien niet de beste keuze, maar gelukkig heb je in een presentatie na zo’n opening wel de ruimte om een mogelijk TE heftige uitspraak te nuanceren.

3. Maar: ๐ฉ๐š๐ฌ ๐จ๐ฉ ๐ฆ๐ž๐ญ ๐ฃ๐ž ๐ญ๐จ๐จ๐ง. Voor je het weet, start je een discussie die je niet zo bedoelde. Ik heb mijn post later aangepast met een update om het wat luchtiger te maken, maar toen was het ‘kwaad’ al geschied. ๐’ฑ๐‘œ๐“๐‘”๐‘’๐“ƒ๐’น๐‘’ ๐“€๐‘’๐‘’๐“‡ ๐‘’๐“‹๐‘’๐“ƒ ๐“ƒ๐’ถ๐’น๐‘’๐“ƒ๐“€๐‘’๐“ƒ, ๐’ฑ๐’ถ๐“ƒ ๐’Ÿ๐“Š๐“ˆ๐“ˆ๐’ธ๐’ฝ๐‘œ๐“‰๐‘’๐“ƒ! ๐Ÿค”

๐‡๐ž๐ž๐Ÿ๐ญ ๐๐ข๐ญ ๐ง๐จ๐  ๐ฆ๐ž๐ž๐ซ ๐ฆ๐ž๐ญ ๐ฉ๐ฎ๐›๐ฅ๐ข๐œ ๐ฌ๐ฉ๐ž๐š๐ค๐ข๐ง๐  ๐ญ๐ž ๐ฆ๐š๐ค๐ž๐ง?
Meer dan je in eerste instantie zou verwachten. Let op, nog een tip:

๐๐ž๐ฉ๐š๐š๐ฅ ๐ฏ๐จ๐จ๐ซ๐š๐Ÿ ๐ฃ๐ž ๐๐จ๐ž๐ฅ.
๐Ÿ’ฅ ๐–๐ข๐ฅ ๐ฃ๐ž ๐ข๐ฆ๐ฉ๐š๐œ๐ญ? Wees authentiek en herkenbaar.
๐Ÿ’ฌ ๐–๐ข๐ฅ ๐ฃ๐ž ๐ž๐ง๐ ๐š๐ ๐ž๐ฆ๐ž๐ง๐ญ? Durf op te vallen. 
๐Ÿ•น๏ธ ๐–๐ข๐ฅ ๐ฃ๐ž ๐œ๐จ๐ง๐ญ๐ซ๐จ๐ฅ๐ž ๐ก๐จ๐ฎ๐๐ž๐ง? Weeg je woorden.

Benieuwd hoe je de juiste toon aanslaat en je publiek boeit? ๐‘บ๐’•๐’–๐’–๐’“ ๐’Ž๐’† ๐’†๐’†๐’ ๐’ƒ๐’†๐’“๐’Š๐’„๐’‰๐’• – ik help je graag zelfverzekerder en overtuigender spreken.
En aan de mensen op LinkedIn: ๐›๐ž๐๐š๐ง๐ค๐ญ ๐ฏ๐จ๐จ๐ซ ๐ฐ๐ž๐ž๐ซ ๐ž๐ž๐ง ๐ฐ๐ข๐ฃ๐ณ๐ž ๐ฅ๐ž๐ฌ. Zo zie je maar, je kunt zelfs iets leren door een post waar je vooraf niet goed over nadacht.

(Foto credit: Jöran Maaswinkel voor Jizen Responsible Marketing)

Stuur een bericht